Մատչելիության հղումներ

Սահմանադրագետ․ Համակարգի առողջացման համար անհրաժեշտ են սահմանադրական ու օրենսդրական լուրջ փոփոխություններ


Վեթինգի կիրառմամբ հայաստանյան դատիրավական համակարգը չի առողջանա, եթե համալիր գործողություններ չիրականացվեն։

Սահմանադրական իրավունքի մասնագետ Վարդան Այվազյանի համոզմամբ, համակարգի առողջացման համար անհրաժեշտ են նաև սահմանադրական ու օրենսդրական լուրջ փոփոխություններ: Ընդ որում, այդ բարեփոխումները պետք է իրականացվեն ոչ միանգամից, այլ՝ փուլ առ փուլ, որպեսզի դատական համակարգը չհայտնվի կոլապսում։

«Խոսքը վերաբերում է Սահմանադրության անցումային 213-րդ և 215-րդ հոդվածներին: Եվ սահմանել, որ այն բոլոր դատավորները՝ ներառյալ և Սահմանադրական դատարանի, որոնք նշանակվել են իրենց պաշտոններում մինչև 2015 թվականի Սահմանադրության ուժի մեջ մտնելը, նրանք պետք է նորից վերանշանակման գործընթացը անցնեն 2015 թվականի Սահմանադրության և նոր «Դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքի կարգավորումներով», - մանրամասնեց Այվազյանը:

Այսօր վեթինգի թեմային անդրադարձել է նաև Սահմանադրական դատարանի նախագահ Հրայր Թովմասյանը։ Նա համոզված է, որ Հայաստանում դատավորների նկատամամբ վեթինգ չի կիրառվելու։

Հրայր Թովմասյանը tert.am-ին տված հարցազրույցում ասել է, որ ոլորտի խնդիրները հնարավոր է լուծել դատավորներին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու մեխանիզմները կատարելագործելու, ապագա հակակոռուպցիոն հանձնաժողովի ողջ ներուժն արդյունավետ օգտագործելու ճանապարհով:

ՍԴ նախագահը մատնանշել է միջազգային փորձը՝ ասելով, թե վեթինգը ծայրահեղ միջոց է, որը կարող է կիրառվել, երբ մնացած գործիքակազմերն ի զորու չեն այլևս առկա խնդիրները լուծելու:

«Նորանկախ երկրներում կամ հետխորհրդային երկրներում քաղաքական իշխանափոխության արդյունքում դատական իշխանափոխության դրսևորումներ կան: Դա առկա է եղել Վրաստանում, Ուկրաինայում, Չեխիայում, Ալբանիայում և մի շարք այլ երկրներում: Ակնհայտ է, որ այդ արագ փոփոխությունների փորձն այս երկրներում ոչ միայն առկա խնդիրները չի լուծել, այլ երբեմն հանգեցրել է ավելի բարդ, անգամ անլուծելի խնդիրների», - ասել է Հրայր Թովմասյանը:

Այդ երկների փորձը պետք է ուսումնասիրել, բայց չկիրառել Հայաստանում:

Սահմանադրական իրավունքի մասնագետն անհաջող է համարում վեթինգի կիրառումը մի շարք երկներում։ Ըստ Այվազյանի, Հայաստանում փոփոխությունները պետք է իրականացվեն՝ հաշվի առնելով տեղական առանձնահատկությունները:

Նա կարծում է, որ դատավորների վեթինգի (զտման, գնահատման) գործառույթը կարող է իրականացնել
Բարձրագույն դատական խորհրդին կից ստեղված առանձին հանձնաժողովը։ Ըստ Այվազյանի, գործող ԲԴԽ-ն չունի այն հեղինակությունը, որ այդ գործառույթը ստանձնի․ - «Կարող են Բարձրագույն դատական խորհրդին աջակցող մարմին ստեղծել, որովեհտև ԲԴԽ-ն ֆիզիկապես չի կարող մանրամասն էդ չափանիշների մեջ խորանալ՝ կուտակված հարստություն և այլն, և այլն: Դատական խորհուրդը պատասխանատու կդառնա նրանց բացառապես որակականության, գիտելիքների, պրոֆեսիոնալ ունակությունների համար, իսկ այդ աջակցող մարմինը արդեն այդ խնդիրներով կզբավի և կաջակցի, որպեսզի զտվի դատական համակարգը»:

Անցումային արդարադատության վերաբերյալ իշխանության արտահայտած տեսակետները սահմանադրական իրավունքի մասնագետի մոտ կարծիք են ձևավորել, թե ոչ մասնագիտական մոտեցում կա բարեփոխումների գործընթացի նկատմամբ․ - «Առայժմ ինձ մոտ տպավորությունն այնպիսին է, որ պրոֆեսիոնալ բժշկական միջամտության փոխարեն կիսագրագետ, հեքիմական գործընթացներ են իրականացվում, որոնք որևէ լավ արդյունք չեն տալու»:

Իշխանական «Իմ քայլը» խմբակցության պատգամավոր Նիկոլայ Բաղդասարյանի համար սահմանադրական իրավունքի մասնագետի որակումներն անհասկանալի են: Նրա խոսքով՝ գնահատականներ տալ գործըթնացի վերաբերյալ այն ժամանակ, երբ կառավարությունը դեռ չի հստակեցրել, թե ինչ մեթոդաբանությամբ է իրականացվելու վեթինգը, ու ինչ փոփոխություններ պետք է տեղի ունենան դրա հետևանքով, անտրամաբանական է։

Բայց Բաղդասարյանը համամիտ է, որ դատավորների վեթինգի գործընթացը պետք է փուլ առ փուլ իրականացնել․ - «Պետք է լինի անկախ հանձնաժողով, որը պետք է ձևավորվի դատական իշխանության կողմից և ընդդիմադիր ֆրակցիաների կողմից: Այդ հանձնաժողովի անդամները պետք է իրենց հերթին անցնեն վեթինգ՝ նույն խաղի կանոններով, ինչ իրանք իրականացնելու են դատական համակարգի նկատմամբ: Որից հետո նախ դատավորներին հնարավորություն տալ վեթինգի էդ գործընթացը չանցնելու հրաժարական տալու: Բայց վեթինգ անցնելուց հետո համապատասխան իրավական ակտերի մեջ փոփոխություն կատարելու միջոցով այն անձանց արարքներում, որտեղ կհայտնաբերեն քրեորոն պատժելի արարքներ, պետք է գործերը հանձնվեն համապատասխան դատախազություն կամ ոստիկանություն կամ ՀՔԾ»:

Վեթինգը կամ ավելի պարզ՝ զտումը կիրավել է տարբեր երկներում անցումային արդարադատության ընթացքում։ Այս տերմինը Հայաստանում ինտեսիվ կիրառության մեջ մտավ վարչապետ Փաշինյանի երկու շաբաթ առաջ արած հայտարարությունից հետո, թե դատական համակարգում վիրահատական միջամտությունների անհրաժեշտություն կա: Այս հայտարարությանը նախորդել էր Երևանի ընդհանուր իրավասության դատարանի որոշումը, որով նախկին նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանն ազատ արձակվեց կալանավորումից։

Ուղիղ հեռարձակում

XS
SM
MD
LG