Մատչելիության հղումներ

logo-print

A leading international rights group has strongly criticized the Armenian broadcast regulatory authority for denying a license to an independent television station in a controversial tender completed this week.


The New York-based Human Rights Watch (HRW) called the Thursday decision of the National Commission on Television and Radio to keep A1+ TV off the air “another setback for freedom of expression and information in Armenia.”

“It’s clear that keeping a critic off the air is more important to this government than its international legal obligations,” said Giorgi Gogia, the HRW’s South Caucasus researcher.

A1+ was arguably the sole Armenian TV station critical of the authorities before losing its broadcasting right in 2002 in a similar licensing competition administered by a government-influenced body. The company, now operating a popular news website and ‘On-line TV’ has failed to regain its license in any of a dozen tenders it has taken part in since.

In its statement issued late on Thursday the group underscored that Armenia has denied a broadcast license to the company “despite a European Court of Human Rights judgment that previous denials violated freedom of expression.”

In 2008, the European Court of Human Rights issued a judgment holding Armenia in violation of the European Convention on Human Rights for the repeated rejection of the station’s license applications. The court held that Armenia’s laws regulating the granting of broadcast licenses do not protect against arbitrary decisions by the licensing authority, and that the denial of a license to A1+ was unlawful.

Shortly after that ruling, the Armenian authorities controversially suspended the licensing process, citing the need to expedite the transition to mandatory digital broadcasting. The latest tender is the first to be held after the suspension term expired last summer.

The Armenian authorities also adopted a new Law on Television and Radio last June amid claims that it does not fully address concerns expressed by civil society and Armenia’s international partners.

The HRW reminded that in a letter sent to the president of Armenia then it expressed concern that “the new law would reduce the number of media outlets as well as public access to a variety of information and opinion.”

“The new media law reduced the number of television stations able to broadcast in Armenia from 22 to 18, and failed to address longstanding concerns that the law did not ensure pluralism in the selection and appointment of members of the licensing regulatory body,” the group said in its latest statement.

“The transition to digital broadcasting was supposed to provide opportunities for greater media pluralism in Armenia,” the HRW South Caucasus researcher said. “The government has a long way to go to prove that its deeds match its commitments.”
XS
SM
MD
LG